به همین سادگی

به همین سادگی به همان سادگی

امیرحسین یزدان پناه 

آخرین اثر رضا میرکریمی را میتوان با کمی فرجه بهترین فیلم جشنواره ششم دانست.هرچند حضور نامی همانند مجید مجیدی و آواز گنجشکهایش سخت مانع از آن فرجه خواهد شد.این نکته را نیز بهتر است همین اول کار بگوییم که نشانه هایی از دین پوشانی در به همین سادگی به سادگی قابل تشخیص بود.داستان روایت زنی است که در تردید میان ترک همسر و ماندن مردد است.طاهره زنی سنتی و خانه دار است و در مقابل،شوهرش امیر یک آرچیتکت توانمند که قرار است فردا در مسابقه معماری مقام کسب کند.

 


داستان روایت زنی است که در تردید میان ترک همسر و ماندن مردد است.طاهره زنی سنتی و خانه دار است و در مقابل،شوهرش امیر یک آرچیتکت توانمند که قرار است فردا در مسابقه معماری مقام کسب کند.در تیتراژ ابتدایی دستی(که در نهایت می فهمیم دست کیارستمی بوده است!!) اسامی فیلم را درعین سادگی می نویسد و مفهوم سادگی را به خوبی نشان می دهد. کارگردان از همان سکانس ابتدایی فیلم سعی می کند تنهایی، خستگی و دلزدگی زن در زندگی اش را نشان بدهد. در ادامه داستان نیز مسئله خسته کننده بودن شرایط زیستی شخصیت اصلی داستان مورد تاکید قرار می گیرد تا مخاطب به این نتیجه برسد که به خاطر بی توجهی های اطرافیان، بردباری زیاد و تلاش فراوان زن برای حمایت از همسر و فرزندان طاقتش به انتها رسیده است.ازجمله نکات بسیار برجسته"به همین سادگی" این است که فیلم در یک روز روایت می شود و از همه مهمتر اینکه فضای کار یک آپارتمان است و تنها زمان هایی بسیار اندک در کوچه و خیابان فیلم ادامه می یابد نکته ای که می توان آن را یکی از بارزترین نقطه قوتهای فیلم و کارگردانی دانست.فیلم با نمایی آغاز می شود که طاهره بربلندای ساختمانی در تهران دود گرفته به شهری شلوغ می نگرد که در آن بیش از هر صدایی،آژیرر آمبولانس ها و ماشین ها ی پلیس است که شنیده می شود.کارگردان طاهره را در نمایی به تصویر می کشد که در میان ملافه هایی رنگارنگ و البته چندتایی دیش ماهواره اسیر است.درادامه کارگردان برای اینکه نشان دهد طاهره رابطه خوبی با  پیشرفت و تکنولوژی دارد به تماشاگر نمایی را نشان می دهد که در آن یکی از زن های همسایه که از ماهواره(نماد تکنولوژی) استفاده می کند از سوار شدن در آسانسور می ترسد اما طاهره به راحتی از آن استفاده می کند .محیط خانه طاهره بسیار شبیه به خانه های واقعی ماست.تلویزیونی که برنامه مردم ایران سلام را نشان می هد و صدایش تا همه اتاق های خانه شنیده می شود. و سماوری که می جوشد و چای آماده را نوید میدهد.دکوراسیون خانه طاهره پراست از نشانه ها و نماد هایی که بیانگر همان علاقه زن خانه به زندگی سنتی است. مانند همان سماوری که ذکرش آمد و در بسیاری از مدیومشاتهای فیلم حضور دارد."به همین سادگی" فی الواقع تقابل سنت با مدرنیزم است همام چیزی که اگر در فیلم های میرکریمی دقیق شویم می بینیم بزرگترین دغدغه ذهنی اوست.هرچند زیرنورماه را باید دارنده ی بهترین نمره در کارنامه او دانست اما از پرداخت های سینمایی و زیبایی شناسانه "خیلی دور خیلی نزدیک" هم نباید گذشت.آنجا که با یک پایان بندی استادانه کارگردان تمام حرف هایش را به کرسی عمل می نشاند.اما آنچه آخرین ساخته میرکریمی نشبت به خیلی دور خیلی نزدیک و سایر آثارش در ردیف پایین تری قرار می دهد اشارات محدود  او به الملن ها و فاکتور های مذهبی است.استخاره قرآن و نمایی که طاهره در آن نماز می خواند تنها تصاویری است که نستقیماً مذهب را به فیلم می آورد.که حتی همین ها نیز بسیار کلیشه ای و تکراری و بدور از پرداخت های سینمایی قابل انتظار است.فیلم پراست از نماهایی که در آن تنهایی زنی را میبینیم که در میان شهری بزرگ مردد از تصمیمی است که گرفته یا می خواهد بگیرد.تصاویر مدیوم شاتی که از طاهره در شهر می بینیم به خوبی تنهایی او را به مخاطب نشان می دهد،حنی درکلوزآپ ها نیز زنی را می بینیم  که چهره ی همیشه خسته اش به خوبی بیان گر محتوای درونی داستان است.میرکریمی در این اثر روی مسئله بیان تصویری تاکید بیشتری می کند. مقایسه زندگی زن با مرد تنها خانه روبرویی که همخانه اش یک گربه است، تاکید بر مسیر رفت و برگشت زن از روی پل هوایی اتوبان برای ملاقات با استاد شعر و داستان، تک افتادگی زن به خاطر نوع حجاب در میان زنانی با تیپ امروزی در پیاده رو، بارش برف روی پشت بام و تلاش زن برای برداشتن ملحفه های سفید از روی بند رخت و در پایان مسئله باز کردن قرآن تازه عروس ترفندهای مناسبی برای ایجاد فضای مناسب بصری است.در این فیلم مسئله حاشیه ای عروسی یکی از همسایه ها، زن باردار تازه وارد که از آسانسور می ترسد یا شیطنت علی و دوستش برای خوردن کیک و تلاشی که زن برای راضی نگه داشتن دخترش می کند و نحوه رفتار منشی شرکت که به تماس های موبایل همسرش پاسخ می دهد  در طول داستان فراز و نشیب هایی به وجود می آورد که تاحدودی مخاطب را به تماشای اثر و دنبال کردن قصه تشویق می کند.از نکات حاشیه ای این فیلم نیز می توان به استفاده مجدد میرکریمی از لهجه زیبای مِشِدی و نشان دادن تصاویری از کویر(لوکیشن مورد علاقه میرکریمی)در تلویزیون خانه اشاره کرد.توجه و دقت بیش از اندازه کارگردان به مسائل خانه داری نیز مثال زدنی است.اینکه زن قبل از قرار دادن لباس های لباس شویی جیبها را خالی میکند و یا نظم مثال زدنی فریزر خانه و نیز شیوه گرم کردن غذا از جمله این موارد است.در پایان اینکه  "به همین سادگی" از دید من نمره ی 16 از بیست می گیرد.

نویسنده : امیرحسین یزدان پناه : ۱٠:٢٠ ‎ب.ظ ; جمعه ٢٦ بهمن ۱۳۸٦
Comments نظرات () لینک دائم